כנראה שלא שמעתי טוב. יושבים מולי בעלי עסקים מכובדים שהטריחו את עצמם מכל קצוות הארץ, פינו מקום ביומן במטרה ללמוד כיצד לשפר את היכולות העסקיות, ולא נראה לי הגיוני שאחד מהם יאמר משפט כזה.
- סליחה, לא הבנתי.
- לא כל עסק חייב שיווק.
- לדוגמא?
- אני מאמין שאם המוצר שלך טוב, זה מספיק.
- ואיך ידעו הלקוחות שהוא טוב?
- הלקוחות הקודמים יספרו להם.
- אתה מתכוון מפה לאוזן?
- בדיוק
- לא אשאל אותך איך הלקוחות הראשונים ידעו, אך בהחלט אני מסכים איתך שזהו תהליך מעולה, קוראים לתהליך זה "השיווק הויראלי" והוא חלק מתמהיל השיווק לעידוד הפצת הבשורה מפה לאוזן.
- אוקיי זה ברור, אני מתכוון שלא צריך לבצע פעולות יזומות. ישנם מוצרים שמוכרים את עצמם.
- ואם המוצר שלך מצוין אבל השירות שלך גרוע?
- בוודאי שאני צריך לתת שירות טוב כדי לשרוד.
- והאם שירות יעיל וחכם אינו חלק מתהליך השיווק?
- הבנתי. אם אני מבין נכון אתה אומר שכל תהליך שבעזרתו אנחנו חושפים את המוצר ללקוח מתקיימת פעולה שיווקית.
- ניסחת זאת מצוין, אך יש גם היבט נוסף...
- והוא?
- כשיש אלטרנטיבה חייבים שיווק.
בדרך כלל בעלי העסקים הוותיקים שלא השתמשו באפיקי הפרסום הידועים, ממעטים בחשיבות השיווק. הם רואים בכך פעולה מיותרת המפרנסת את המפרסמים, להערכתם איכותו של המוצר בלבד עושה את העבודה.
ישנם מוצרים הנהנים מהראשוניות בענף והרגל שימוש ארוך בטרם נכנסו המתחרים. ניקח כדוגמא את שוקולד פרה של עלית. השוקולד נמכר בטבלאות בסיסיות ופשוטות שיוצרו בתקופת המנדט. הילדים גדלו על השוקולד והתרגלו לטעמו. עלית כמונופול נהנתה מחוסר התחרות. בשנות ה-80 נכנסה נסטלה לשוק השוקולד ועלית השכילה להגיב, ימי העדנה ללא שיווק הסתיימו והפרה החלה לככב.
רבים נוטים להסתכל על מוצרים מצליחים שכבשו את לב הלקוחות לחיזוק גישתם שאין צורך לשווק. אם אתם אינכם היחידים בשטח ואף אתם מחזיקים בדעה זו, טעותכם טעות מרה, בכל תחום עיסוק.
הוזמנתי לשאת דברים בפני שליחים היוצאים לפעילות נשגבת שמטרתה לעלות יהודים לארץ. בחינת דרך פעולתם מעלה שאלה ממוקדת הגורמת לאי נחת באופן גלוי, האם מדינת ישראל היא מוצר?
שומו שמיים על השאלה האומללה, פגעתי בציפור נפשם, היכן הציונות, ערכי המולדת והפטריוטיזים שלנו? את מדינת ישראל לא משווקים כמו טלוויזיה על המדף!
התרעומת הייתה גדולה, הצלחתי להוציא אותם משלוותם ולחשוב. העניין נפתר לאחר שהובהר העניין הבא: על דלתות היהודים בחו"ל מתדפקת מדינה נוספת המעוניינת לגייס כוח אדם איכותי לשירותיה תוך הענקת הטבות ותנאים משופרים. יש תחרות. התחרות יוצרת השוואה, אם לא תמסור את כל הנתונים מקבל ההחלטה לא ידע, וכדי שידע חייבים לספר. לספר זה לפרסם. ומהו פרסום אם לא שיווק?
דרכי השיווק רבים ומגוונים, במודע או שלא במודע, אנחנו משתמשים בחלקם. שיווק יזום מקצר את פריסת החשיפה ומגיב לתחרות. כשיש תחרות סימן שקיימת אלטרנטיבה, כשיש אלטרנטיבה חייבים שיווק. לשיווק אין אלטרנטיבה.
- סליחה, לא הבנתי.
- לא כל עסק חייב שיווק.
- לדוגמא?
- אני מאמין שאם המוצר שלך טוב, זה מספיק.
- ואיך ידעו הלקוחות שהוא טוב?
- הלקוחות הקודמים יספרו להם.
- אתה מתכוון מפה לאוזן?
- בדיוק
- לא אשאל אותך איך הלקוחות הראשונים ידעו, אך בהחלט אני מסכים איתך שזהו תהליך מעולה, קוראים לתהליך זה "השיווק הויראלי" והוא חלק מתמהיל השיווק לעידוד הפצת הבשורה מפה לאוזן.
- אוקיי זה ברור, אני מתכוון שלא צריך לבצע פעולות יזומות. ישנם מוצרים שמוכרים את עצמם.
- ואם המוצר שלך מצוין אבל השירות שלך גרוע?
- בוודאי שאני צריך לתת שירות טוב כדי לשרוד.
- והאם שירות יעיל וחכם אינו חלק מתהליך השיווק?
- הבנתי. אם אני מבין נכון אתה אומר שכל תהליך שבעזרתו אנחנו חושפים את המוצר ללקוח מתקיימת פעולה שיווקית.
- ניסחת זאת מצוין, אך יש גם היבט נוסף...
- והוא?
- כשיש אלטרנטיבה חייבים שיווק.
בדרך כלל בעלי העסקים הוותיקים שלא השתמשו באפיקי הפרסום הידועים, ממעטים בחשיבות השיווק. הם רואים בכך פעולה מיותרת המפרנסת את המפרסמים, להערכתם איכותו של המוצר בלבד עושה את העבודה.
ישנם מוצרים הנהנים מהראשוניות בענף והרגל שימוש ארוך בטרם נכנסו המתחרים. ניקח כדוגמא את שוקולד פרה של עלית. השוקולד נמכר בטבלאות בסיסיות ופשוטות שיוצרו בתקופת המנדט. הילדים גדלו על השוקולד והתרגלו לטעמו. עלית כמונופול נהנתה מחוסר התחרות. בשנות ה-80 נכנסה נסטלה לשוק השוקולד ועלית השכילה להגיב, ימי העדנה ללא שיווק הסתיימו והפרה החלה לככב.
רבים נוטים להסתכל על מוצרים מצליחים שכבשו את לב הלקוחות לחיזוק גישתם שאין צורך לשווק. אם אתם אינכם היחידים בשטח ואף אתם מחזיקים בדעה זו, טעותכם טעות מרה, בכל תחום עיסוק.
הוזמנתי לשאת דברים בפני שליחים היוצאים לפעילות נשגבת שמטרתה לעלות יהודים לארץ. בחינת דרך פעולתם מעלה שאלה ממוקדת הגורמת לאי נחת באופן גלוי, האם מדינת ישראל היא מוצר?
שומו שמיים על השאלה האומללה, פגעתי בציפור נפשם, היכן הציונות, ערכי המולדת והפטריוטיזים שלנו? את מדינת ישראל לא משווקים כמו טלוויזיה על המדף!
התרעומת הייתה גדולה, הצלחתי להוציא אותם משלוותם ולחשוב. העניין נפתר לאחר שהובהר העניין הבא: על דלתות היהודים בחו"ל מתדפקת מדינה נוספת המעוניינת לגייס כוח אדם איכותי לשירותיה תוך הענקת הטבות ותנאים משופרים. יש תחרות. התחרות יוצרת השוואה, אם לא תמסור את כל הנתונים מקבל ההחלטה לא ידע, וכדי שידע חייבים לספר. לספר זה לפרסם. ומהו פרסום אם לא שיווק?
דרכי השיווק רבים ומגוונים, במודע או שלא במודע, אנחנו משתמשים בחלקם. שיווק יזום מקצר את פריסת החשיפה ומגיב לתחרות. כשיש תחרות סימן שקיימת אלטרנטיבה, כשיש אלטרנטיבה חייבים שיווק. לשיווק אין אלטרנטיבה.
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il